Do my feet still touch the ground?

Collaboration work with Lilly Skipper

Lilly Skipperとのコラボレーション作品

Mixed media

Dimension variable

Melbourne

2022.04

This collaborative work consists of a series of trials that considered the idea of distance and material reality. Inspired by Lilly’s works placing stones on the boundaries of rooms and walls, Sayoko found a relationship between Japanese traditional Sekimori-ishi (boundary guard stone) culture and her own two-year inability to enter Australia, which is the cornerstone of her installation. Drawing on their stone play experiments, they remotely directed the division of the gallery space with stones. In Lilly’s work, the rocky outline is an indirect recontextualization of Sayoko’s studio in Japan, based on its actual dimensions, and attempts to offer some familiarity to Sayoko. Manipulated, the coinciding floors draw on various contextual representations, disrupting viewers’ perceptions surrounding numerous spatial fields, exceeding the spatial boundary between studio and gallery.

このコラボレーションでは、距離と物質的現実を考慮した一連の試みが行われた。Lillyのインスタグラムの投稿に触発されたSayokoは、日本の境界を石を使って表す文化「関守石」とオーストラリアへ入国できなかった2年間との関連性を見い出し、今回の作品の礎としている。二人は石遊びの実験をもとに、ギャラリー空間の仕切りを遠隔操作で演出する。 Lillyのプロジェクトである石で象った輪郭は、Sayokoのスタジオの間取りを間接的に再文脈化している。操作され、相対的に現されたフロアは、様々な文脈の表現を引き出し、スタジオとギャラリーの間の空間的境界を越えて、多彩な空間を取り巻く鑑賞者の知覚を分断させる。

Photo: Panisa Ongwat